2010. április 8., csütörtök

A coming-out idiografikus vegyessége. 3. rész

 

A coming-out attitűdjei egy személyen belül különbözhetnek az eltérő környezeteket, a személy szféráit illetően. Nyilvánvaló példa, hogy valaki, aki alapvetően meggyőződéses „indifferens rejtőzködő”, még az is fontosnak tartja, hogy családja vagy közeli barátai előtt gyakorlatilag felvállalja a helyzetet ( M.77.). Ezen felül a személy attitűdje, vagyis annak kognitív része nem feltétlenül felel meg a viselkedéses választásnak. A nyíltság mértékét a személy általánosabb elvein, meggyőződésén kívül más, gyakorlatisabb szempontok is befolyásolják – vagyis a személy néhány szférájában azért lesz elveihez, meggyőződéséhez képest kevésbé coming-out-oló, mert a személyes kényelem, a biztonság vagy akár mások szempontjainak figyelembevétele egy rejtőzködőbb viselkedést határoz meg. a legtöbb személy számára ez nem jelent különösebb kognitív disszonanciát. ( Megjegyezzük, hogy a coming-out-féle elvekhez való ragaszkodás a valóságban ( a potenciális komoly kockázatok ill. kisebb kellemetlenségek, kényelmetlenség ellenére ) nyilván nagymértékben attól függ, hogy a személy milyen mértékben fogja fel közösségi ügyként a melegség kérdését, milyen mérétkben kíván aktivistaként, mozgalmárként tevékenykedni, ami nyilván magánélete, magánérdekei egy részének feladásával jár. ) Sokaknál előfordul, hogy vidéki szülővárosukban, -falujukban erősen rejtőzködnek, míg Budapesten sokkal kevésbé. Ez nem csupán a liberálisabb, toleránsabb Budapest versus konzervatívabb vidék, valamint a „városi anonimitás” versus vidéken „mindenki ismer mindenkit”-jelenségnek tudható be ( pl. M.78.) – hanem alkalmasint egy pszichodinamikusan továbbvizsgálandó jelenség húzódik meg a háttérben, mely abban nyilvánul meg, hogy a személy szeretné, ha egy bizonyos közegben ( nem mások megkímélése vagy az előítéletesség miatt! ) heteroszexuális identitását megőrizhetné. Ilyen példa erre Sebestyén, aki lányismerőseivel nem azért nem szeretné tudatni melegségét, mert negatív reakciókat anticipál, hanem szeretne „potenciális pasinak” megmaradni a szemükben ( lásd korábban a gender-atipikusságról szóló részben ). Zac ( 23, sz.) mintha nem szeretne megbontani egy régebbi énképet ill. egy régi, mások fejében róla alkotott sémát, M.79. Egyeseknek olyan szempontjai is vannak, mely a kisebb településre mint a pletyka terjedésének nagy esélyére, valamint családtagjainak ( mások negatív megítélésétől való ) kíméletére vonatkoznak ( M.80.).
( Forrás: http://kutatas.gay.hu )

Nincsenek megjegyzések: