2011. augusztus 30., kedd

Önkéntestoborzás Melegség és Megismerés iskolai program óratartóinak képzésére

A program céljai:

  • A fiatalok és tanáraik, nevelőik melegséggel kapcsolatos ismereteinek bővítése, tévhiteik eloszlatása.
  • A melegség mint identitás megjelenítése személyes élettörténeteken keresztül; érzékenyítés a meleg emberek problémái iránt.
  • A melegség mint társadalmi jelenség megmutatása, az ezzel kapcsolatos problémák számbavétele.
  • Pozitív attitűdök kialakulásának segítése; a megbélyegzés, kirekesztés elleni közös felelősségvállalás szükségességének tudatosítása.

Milyen konkrét ismereteket, attitűdöket közvetítünk a programban?

Olyan fogalmak tisztázása, mint sztereotípiák, homofóbia, hetero-, bi-, homoszexualitás, transznemű, transzvesztita, nemi identitás, nemi orientáció, szabadságjogok, coming out/előbújás. A melegséggel kapcsolatos tévhitek és előítéletek (mint pl.: a homoszexualitás bűn, betegség, nem természetes állapot, társadalomromboló; a meleg férfiak mind nőiesek, a meleg nők mind férfiasak; a „buzizás” nem is bántó; a felvonulás provokáció stb.) megvitatása és eloszlatása, valamint pozitív attitűdök és a segítőkész magatartás előmozdítása a résztvevőkben. Konkrét érdekvédő szervezetek tevékenységének bemutatása, elérhetőségük megadása. A program célja az érzékenyítés, és nem a direkt meggyőzés. Így természetesen tiszteletben tartjuk a miénktől eltérő (pl. vallási) nézeteket a melegséggel kapcsolatban, miközben kifejtjük bizonyos nézetek, előítéletek hogyan hatnak személyes és társadalmi szinten, s jelentenek problémát a meleg embereknek.


Módszerek:


A foglalkozásokat (amelyek lehetnek 45–60 vagy 90 percesek, esetleg többórások is) két, erre a feladatra speciálisan felkészített, képzett vezető tartja, egy meleg férfi és egy leszbikus nő.
Legjellemzőbb módszereink: személyes történeteken keresztül megmutatni a meleg, leszbikus embert a maga valójában, érzéseivel, gondolataival, problémáival, valamint az ezekkel való szembesülésnek is teret adó érzékenyítő gyakorlatokkal (beszélgetés, vita, filmrészletek, szerepjátékok, kiscsoportos feladatok).
Egy tipikus óravázlat:

  1. Bemutatkozás
    Az előadók elmondják a nevüket, és néhány, általuk fontosnak tartott információt saját magukról, illetve a programról.
  2. „Jégtörő” játék
    Különböző mozgásos hangulatoldó feladatok, amelyekkel azt is demonstráljuk, milyen közös jellemzőink vannak a résztvevőkkel.
  3. Asszociációk, fogalmak tisztázása
    A diákok már meglevő tudásának feltérképezése, az őket leginkább foglalkoztató kérdések beazonosítása.
  4. Szabad beszélgetés a felmerült kérdésekkel kapcsolatban
    A kérdéseket bármikor feltehetik a résztvevők az óra folyamán, de általában hagyunk időt a konkrét kérdésekről szóló kötetlenebb beszélgetésre.
  5. A diszkrimináció formái
    Összegyűjtjük, milyen formákban jelentkezhet a diszkrimináció általában, illetve specifikusan a melegek és leszbikusok esetében. Konkrét helyzetgyakorlatokkal, szerepjátékkal érzékenyítjük a résztvevőket, hogy észrevegyék, hogyan lehet a melegeket diszkriminálni (családban, munkahelyen, médiában, utcán, iskolában: bántalmazás, kirekesztés, elbocsátás).
  6. Mit tehetek én?
    A diákok összegyűjtik, milyen módokon lehet reagálni, ha azt látják, hogy valakit diszkrimináció ér (pl. csúfolódás, „szívatás”, verbális vagy fizikai megalázás, agresszió).
  7. Hova fordulhatunk segítségért?
    Segítő ill. jogvédő szervezetek elérhetőségeinek bemutatása.

2 megjegyzés:

misc írta...

ez egy nagyon érdekes program, remélem sikerül újraindítaniuk.. ha jól tudom, most nem működik.

Rion írta...

Igen. jelentkeztem erre is és a telefonos lelki segély szolgálatra is.