A program céljai:
- A fiatalok és tanáraik, nevelőik melegséggel kapcsolatos ismereteinek bővítése, tévhiteik eloszlatása.
- A melegség mint identitás megjelenítése személyes élettörténeteken keresztül; érzékenyítés a meleg emberek problémái iránt.
- A melegség mint társadalmi jelenség megmutatása, az ezzel kapcsolatos problémák számbavétele.
- Pozitív attitűdök kialakulásának segítése; a megbélyegzés, kirekesztés elleni közös felelősségvállalás szükségességének tudatosítása.
Milyen konkrét ismereteket, attitűdöket közvetítünk a programban?
Olyan fogalmak tisztázása, mint sztereotípiák, homofóbia, hetero-, bi-, homoszexualitás, transznemű, transzvesztita, nemi identitás, nemi orientáció, szabadságjogok, coming out/előbújás. A melegséggel kapcsolatos tévhitek és előítéletek (mint pl.: a homoszexualitás bűn, betegség, nem természetes állapot, társadalomromboló; a meleg férfiak mind nőiesek, a meleg nők mind férfiasak; a „buzizás” nem is bántó; a felvonulás provokáció stb.) megvitatása és eloszlatása, valamint pozitív attitűdök és a segítőkész magatartás előmozdítása a résztvevőkben. Konkrét érdekvédő szervezetek tevékenységének bemutatása, elérhetőségük megadása. A program célja az érzékenyítés, és nem a direkt meggyőzés. Így természetesen tiszteletben tartjuk a miénktől eltérő (pl. vallási) nézeteket a melegséggel kapcsolatban, miközben kifejtjük bizonyos nézetek, előítéletek hogyan hatnak személyes és társadalmi szinten, s jelentenek problémát a meleg embereknek.
Módszerek:
A foglalkozásokat (amelyek lehetnek 45–60 vagy 90 percesek, esetleg többórások is) két, erre a feladatra speciálisan felkészített, képzett vezető tartja, egy meleg férfi és egy leszbikus nő.
Legjellemzőbb módszereink: személyes történeteken keresztül megmutatni a meleg, leszbikus embert a maga valójában, érzéseivel, gondolataival, problémáival, valamint az ezekkel való szembesülésnek is teret adó érzékenyítő gyakorlatokkal (beszélgetés, vita, filmrészletek, szerepjátékok, kiscsoportos feladatok).
Egy tipikus óravázlat:
- Bemutatkozás
Az előadók elmondják a nevüket, és néhány, általuk fontosnak tartott információt saját magukról, illetve a programról. - „Jégtörő” játék
Különböző mozgásos hangulatoldó feladatok, amelyekkel azt is demonstráljuk, milyen közös jellemzőink vannak a résztvevőkkel. - Asszociációk, fogalmak tisztázása
A diákok már meglevő tudásának feltérképezése, az őket leginkább foglalkoztató kérdések beazonosítása. - Szabad beszélgetés a felmerült kérdésekkel kapcsolatban
A kérdéseket bármikor feltehetik a résztvevők az óra folyamán, de általában hagyunk időt a konkrét kérdésekről szóló kötetlenebb beszélgetésre. - A diszkrimináció formái
Összegyűjtjük, milyen formákban jelentkezhet a diszkrimináció általában, illetve specifikusan a melegek és leszbikusok esetében. Konkrét helyzetgyakorlatokkal, szerepjátékkal érzékenyítjük a résztvevőket, hogy észrevegyék, hogyan lehet a melegeket diszkriminálni (családban, munkahelyen, médiában, utcán, iskolában: bántalmazás, kirekesztés, elbocsátás). - Mit tehetek én?
A diákok összegyűjtik, milyen módokon lehet reagálni, ha azt látják, hogy valakit diszkrimináció ér (pl. csúfolódás, „szívatás”, verbális vagy fizikai megalázás, agresszió). - Hova fordulhatunk segítségért?
Segítő ill. jogvédő szervezetek elérhetőségeinek bemutatása.
2 megjegyzés:
ez egy nagyon érdekes program, remélem sikerül újraindítaniuk.. ha jól tudom, most nem működik.
Igen. jelentkeztem erre is és a telefonos lelki segély szolgálatra is.
Megjegyzés küldése